Sunday, 30 October 2016

German magazine hits back at ‘propaganda’ accusations… by using ISIS-made video

https://www.rt.com/news/364771-spiegel-isis-mosul-video/

German magazine Der Spiegel used an Islamic State propaganda video from Mosul in Iraq to stress the difference between the US-backed operation there and the Syrian government’s siege in Aleppo. The outlet’s readers had earlier slammed it for double standards.
In a video , Spiegel’s political editor, Christoph Sydow, tried to defend the editorial policy on the coverage of the anti-Islamic State operation in Mosul and the one that is underway in eastern Aleppo, which is held by militants and terrorists. The response followed numerous critical comments from the outlet’s readers and people on social media, saying the magazine was biased in its reporting.
“Today in the propagandaspiegel: no danger for civilians! While [east] Aleppo is being 'destroyed' by the evil Russians and Assad, Mosul is 'liberated' by the brave Iraqis, Turks and Americans …who would have thought that," one of the messages said.
“It is interesting that in Mosul good bombs are apparently hitting bad terrorists, in Aleppo bad bombs are being dropped on good rebels,” another comment said.
Reacting to the comments, Sydow tried to explain the differences between Mosul and east Aleppo by using several examples, with the humanitarian situation being one of the key points. He claimed that east Aleppo is “isolated” from the rest of the world, with people also “starving” and lacking water.
“In Mosul the situation is different at the moment. The city can be supplied, people have water, people have electricity, people have enough to eat. No one should starve so far,” Sydow said. His words are accompanied by a video that shows calm streets and people having a barbecue and drinking tea.
BILDblog soon  out that the video used is a propaganda clip by Islamic State (IS, formerly ISIS/ISIL) militants released over a week earlier. The footage contains the logo of the Al-Amaq news agency, considered to be an official mouthpiece for IS-propaganda.
On its official Twitter feed Der Spiegel acknowledged its mistake, calling it an “oversight.” 
“It was an oversight that we did not mark the source of the material. It was corrected,” the message read.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.